Станьте участником команды «Рублева»

тропарь
(Усекновение главы Иоанна Предтечи)
 
Тропарь, глас 2
Память праведнаго с похвалами, тебе же довлеет свидетельство Господне, Предтече: показал бо ся еси воистинну и пророков честнейший, яко и в струях крестити сподобился еси Проповеданнаго. Темже за истину пострадав, радуяся, благовестил еси и сущим во аде Бога, явльшагося плотию, вземлющаго грех мира и подающаго нам велию милость.
 
Кондак, глас 5
Предтечево славное усекновение смотрение бысть некое Божественное, да и сущим во аде Спасово проповесть пришествие. Да рыдает убо Иродия, беззаконное убийство испросивши: не закон бо Божий, ни живый век возлюби, но притворный, привременный
 
Величание
Величаем тя, Крестителю Спасов Иоанне, и почитаем вси/ честныя твоея главы усекновение.
канон

Глас 8

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу, / и египетскаго зла избежав, / израильтянин вопияше: / Избавителю и Богу нашему поим.

От утробы неплодныя явльшася пророка / в ложеснах Девических, во чреве Носимому неизреченно, / священнаго воспоем Предтечу.

Пределы естества превозшед, правды соблюл еси законы, / беззаконное смешение обличая, не убоявся царева суровства.

Законным млеком воспитався, законоположение совокупления законнаго, / яко закона печать запечатствуя, / сопротивился еси мерзкому прелюбодеянию.

Богородичен: Чини Тя Ангел и человек, Безневестная Мати, восхваляют непрестанно: / Зиждителя бо сих яко Младенца на объятиих Твоих носила еси.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, / и Церкве Зиждителю, / Ты мене утверди в любви Твоей, / желаний краю, верных утверждение, / Едине Человеколюбче.

Древних яко ходатай и новых, Предтече, Евангельских проповеданий / ты, представ, смешение беззаконное мучительское обличил еси, / славную смерть, радуяся, приял еси.

От матере беззаконныя преднаучена отроковица, / объюродевшу пиянством Иродови рече: / даждь на блюде главу Иоаннову, / матери да подам дар возжеленен.

Обличения не терпя безстудный мучитель / богоноснаго твоего языка, славне Предтече, / отроковице предает, женским плясанием, честную твою страдальную главу, преславне.

Богородичен: Вселився в Деву телесне, Господи, / явился еси человеком, якоже подобаше видети Тя, / Юже и показал еси яко истинную Богородицу и верным помощь, / Едине Человеколюбче.

Песнь 4

Ирмос: Ты моя крепость, Господи, / Ты моя и сила, / Ты мой Бог, Ты мое радование, / не оставль недра Отча / и нашу нищету посетив. / Тем с пророком Аввакумом зову Ти: / силе Твоей слава, Человеколюбче.

Не могий терпети обличения дерзости, / иже закона томлением повинный, / ни дерзость благочестия, иже скверными сластьми растленный, / связав, блюдяше невещественно Горним прежде конца ликом совокупляемаго.

Душевредным пиянством и разжжением блудным поболев, / отдан окаянный, отроковицы плясанием ножным связан, / убийца Пророка бывает. / Зачат бо пиянство блуда матерь и лютое беззаконие породи.

Воистинну в тебе не солга Божественный глас: / ты бо во пророцех больший еси, / яко пророчеству сподобился от самыя утробы в несовершенне телеси, / и прореченнаго тобою Бога Слова и видев, и крестив в телеси.

Богородичен: Ты верных похвала еси, Безневестная, Ты Предстательница, / Ты и прибежище христиан, стена и пристанище: / к Сыну бо Твоему мольбы носиши, Всенепорочная, / и спасаеши от бед верою и любовию Богородицу Чистую Тебе знающия.

Песнь 5

Ирмос: Вскую мя отринул еси / от лица Твоего, Свете незаходимый, / и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго? / Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих / пути моя направи, молюся.

Матерними наважденьми цену плясания злодемонскаго / суровыя львицы суровейшее исчадие испроси, / юже и зверие сами в пустыни почитаху, / главу Предтечи и проповедника.

О, твоих неизреченных и непостижных судеб, Человеколюбче! / Яко во утробе еще суща матерни, Духа Святаго приятелище бывша / и возрастша целомудрием и чистотою сквернавая испляса отроковица.

Любезно и искренно изволи беззаконное сопряжение любящему / к рождественным его питиям и пророче присовокупити убийство, / и чашу, исполнену святых и пророческих кровей, сластолюбием растворити.

Богородичен: Матерне дерзновение, еже к Сыну Твоему имущи, Пречистая, / сроднаго промышления, еже о нас, не презри, молимся: / яко Тебе и едину, христиане, ко Владыце, очищение милостивно предлагаем.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе, / многа бо беззакония моя, / и из глубины зол возведи, молюся, / к Тебе бо возопих, и услыши мя, / Боже спасения моего.

О заповедех закона бедствуяй, блаженне, / обличеньми наказуеши беззакононавшаго: / не был бо еси трость, вражиих ветров колеблема дуновеньми.

Кровию заклания глава каплющи твоя, / принесеся блудным повигом вместо мзды, / Ирода обличающи и по кончине, яко естество смесивша.

В пустынях ходя, власы велбужи покрываемь, / во овех убо яко светосиянно жил еси царски, / во овех же, яко царску обнося красоту, / над страстьми воцарился еси.

Богородичен: Да избавимся от лют прегрешений молитвами Твоими, Богородительнице Чистая, / и да улучим, Пресвятая, Божественное сияние / из Тебе неизреченно воплощеннаго Сына Божия.

Кондак, глас 5

Предтечево славное усекновение / смотрение бысть некое Божественное, / да и сущим во аде Спасово проповесть пришествие. / Да рыдает убо Иродия, / беззаконное убийство испросивши: / не закон бо Божий, ни живый век возлюби, / но притворный, привременный.

Икос

Рождение Иродово всем явися непреподобно, / егда посреди питающихся глава постящагося предложися, якоже снедь: / радости совокупися печаль, и смеху растворися горькое рыдание, / яко главу Крестителеву на блюде нося, пред всеми вниде, якоже рече, отроковица. / И клятвы ради рыдание нападе на вся возлежащия тогда с царем: / не бо обвесели онех, ниже Ирода самого. / Рече бо: оскорбеша печалию не истинною, / но притворною, привременною.

Песнь 7

Ирмос: Божия снизхождения / огнь устыдеся в Вавилоне иногда, / сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, / яко во цветнице, ликующе, пояху: / благословен еси, Боже отец наших.

Блудным желанием, лютым же пиянством вооружен, / приразився, разседеся, к воздержания столпу непреклонному / и целомудрия ко граду неразрушимому, Христову Крестителю, Ирод беззаконный.

Не ужасеся, Предтече, не устыдеся, не ослабе наученая диаволом, / твою приносящи честную главу безстыдно на блюде, / наваждением матерним прельстивши ум.

Яко светильник, просиял еси, предпослався же, яко Ангел; / яко Пророк, проповедуеши Агнца Божия, явльшагося Христа; / яко мученик, мечем во главу усеклся еси, / предвозвещая Того и сущим во аде мертвым.

Богородичен: Избавльшеся рождеством Твоим осуждения древняго падения, / явленную вину свобождения, Тя, Мати Дево, с Сыном Твоим, / давшим избаву о нас Себе, присно славим.

Песнь 8

Ирмос: Седмерицею пещь / халдейский мучитель / Богочестивым неистовно разжже, / силою же лучшею спасены, сия видев, / Творцу и Избавителю вопияше: / отроцы, благословите, / священницы, воспойте, / людие, превозносите во вся веки.

Предтекий рождество Твое и Божественное страдание, / в преисподних мечем бывает пророк и вестник тамошняго пришествия Твоего, / яко глас Слова Иоанн взывая: / мертвии, – Животодавца, слепии, – Светодавца, / плененнии, – Избавителя Христа превозносите во вся веки.

Девическаго рождества предтек от неплодове, / ныне вольнаго вся Создавшаго бысть распятия предшественник, / усекновением главным сущим во аде зовый: / отроцы, благословите, священницы, воспойте, / людие, превозносите во вся веки.

Главе твоей от телесе отъяте бывши, Предтече, / твоею плотию душа владящая от сея разделися, / но Божество от плоти Еммануила не разлучися отсюду, / и кость не сокрушися Бога и Владыки. / Темже превозносим Его во веки вся.

Богородичен: Господородительнице Пречистая, души моея язвы и гноения / милостивною мольбою Твоею, Дево, очисти и падша возстави. / Спаси мя, Всенепорочная, блуднаго, спаси: / Ты бо ми еси Предстательница и заступление, / едина Чистая и Благословенная во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Устрашися всяк слух / неизреченна Божия снизхождения, / яко Вышний волею сниде даже и до плоти, / от девическаго чрева быв Человек. / Темже Пречистую Богородицу, вернии, величаем.

Устрашися полк лукавый и сего предстатель диавол / богословнаго твоего, Пророче, языка, Христа проповедавшаго, / и отроковицею скверною Ирода повину главу усещи твою, / но мы тя, Крестителя, величаем.

Удоль убо естества смирена возвысися, и холм смирися смертныя гордыни, / глас бо вопиющаго воззва в пустынях света, во адовых жилищах: / врата возмитеся, Царь бо всех внидет.

Трепещут страсти человеческия и страхом отбегают демони, / осенением от Бога тебе данныя благодати. / Но от обоих искушений стадо твое избави, Господень Предтече, / верою тя присно величающее.

Богородичен: Напрязи, и успевай, и царствуй, Сыне Богоматере, / исмаильтеския люди покоряя, борющия нас, / воинству победы даруя на варвары враги / мольбами рождшия Тя, Слове Божий.

канон

Глас 8

Песнь 1

Ирмос: Истрясшему в мори мучительство фараоне / и Израиля сушею наставльшему / поим Христу, / яко прославися во веки.

Пустыни красное овча, / Захариин плод и Елисаветино паче надежди прозябение, / предповелевает верным торжествовати честную его память.

О, рождения, исполнена крове! / О, пира мерзка! / Убийством бо пиянство Ирод раствори, / трапеза же его скверноубийства горькаго исполнися.

Обличившаго Ирода беззаконнующа, вернии, / и отсечение главы претерпевша, воспоим Крестителя, / яко за ревность Божию умерщвлена.

Богородичен: Неописаннаго Бога Слова, всего всельшася в Тя, / родила еси, Чистая Богородительнице, / сугуба Того, яко едина суща Сына, / воплощенна из Тебе неизреченно.

Катавасия: Крест начертав, Моисей / впрямо жезлом Чермное пресече, / Израилю пешеходящу; / тоже обратно фараоновым колесницам, / ударив, совокупи, / вопреки написав непобедимое оружие. / Тем Христу поим, Богу нашему, яко прославися.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят, яко Господь, / и несть праведен, яко Бог наш, / Егоже поет вся тварь: / несть праведен, паче, Тебе, Господи.

Болий не воста в рожденных женами Иоанна, взываше Христос Истина: / во утробе бо позна создание Создавшаго, / проповедаше матерним гласом.

Перстом, первее, показав Агнца / и языком, второе, Ирода обличил еси, / главою же, третие, источаеши чудеса от зданна сосуда нам.

Рождение славно, Крестителю Христов, и житие твое непорочно, / и предъизшествие честно, и показание странно, / смерть честна и погребение славно.

Богородичен: Бог Сый, Сам Себе истощил еси, Единородне, / да спасеши, яже создал еси, / ихже ради вочеловечился еси, воплощся от Девы, / и, все мое пременив естество, привел еси Твоему Родителю.

Катавасия: Жезл во образ тайны приемлется, / прозябением бо предразсуждает священника; / неплодящей же прежде Церкви, / ныне процвете Древо Креста, / в державу и утверждение.

Песнь 4

Ирмос: Из горы приосененныя, Слове, пророк, / единыя Богородицы, / хотяща воплотитися боговидно усмотри / и со страхом славословяше силу Твою.

Уяснил еси нам Христово Царство, / показал еси людем пути покаяния / и Ирода обличил еси беззаконнующа, / великий проповедниче, Иоанне мудре.

Не терпя, Крестителю, Ирод обличения, / победися гневом, и завистию, и горестию; / и соблюдаше время рождения, / в неже усече главу твою, проповедниче Христов.

Веселися, Крестителю, да играет дух твой: / обличаеши бо и тамо безбожнаго Ирода / и сущим во аде проповедуеши душам, глаголя: / спасение наше приближися.

Чудится земля твоему житию, Иоанне, / проповедует небо неправедное твое заколение, / и сказует множество добродетелей твоих Церковь, воспевающи.

Богородичен: Родився от Матере, Девы Непорочныя, / сохранил еси чисту по рождестве, / Иже в мое существо Весь облекся, греха кроме.

Катавасия: Услышах, Господи, / смотрения Твоего таинство, / разумех дела Твоя / и прославих Твое Божество.

Песнь 5

Ирмос: От нощи неведения / боговедением просветивый концы, / просвети мя утром человеколюбия Твоего, Господи.

Пустынное овча и вселенней стяжание Предтеча / днесь готовит духовную трапезу нам.

Сластей раба и законов преступника, обличил еси, Иоанне, Ирода, / Иродиады горькаго рачителя.

Иродиада пляшет, Иоанн вяжется и закалается. / О, пиянства Иродова! / О, несмысльства души его!

Богородичен: Радуйся, Божественная Горо, / от Неяже Камень отсечеся без рук, Пречистая, / усырившися Богу и Слову, Всенепорочная, плотию.

Катавасия: О треблаженное Древо, / на немже распяся Христос, Царь и Господь! / Имже паде древом прельстивый, / Тобою прельстився, / Богу пригвоздившуся плотию, / подающему мир душам нашим.

Песнь 6

Ирмос: Якоже пророка избавил еси / из глубины преисподния, Христе Боже, / и мене от грехов моих избави, яко Человеколюбец, / и управи живот мой, молюся.

Усечение честныя и всехвальныя твоея главы, Предтече Христов, почитающе, / славим твою приснохвальную и всемирную память, преблаженне.

О, сквернаго гощения! О, горькаго рождения! / О, пиянства сквернаго Ирода беззаконнаго! / Содержим бысть к беззаконию и обличаемь, / Пророка убити поучавается.

Плясавши новая египтяныня посреди пира сквернено, главу испроси, / сея обличившую родительницу и Иродову наложницу.

Богородичен: Иже ныне Сын Девы, первее Сын Отеч показася, / не ин разумеваемь, от видимаго, / аще и пребысть един во обою совершен.

Катавасия: Воднаго зверя во утробе / длани Иона крестовидно распростер, / спасительную Страсть проображаше яве. / Тем, тридневен изшед, / премирное Воскресение прописаше / Плотию пригвожденнаго Христа Бога / и тридневным Воскресением мир просвещшаго.

Кондак, глас 5

Предтечево славное усекновение / смотрение бысть некое Божественное, / да и сущим во аде Спасово проповесть пришествие. / Да рыдает убо Иродия, / беззаконное убийство испросивши: / не закон бо Божий, ни живый век возлюби, / но притворный, привременный.

Икос

Рождение Иродово всем явися непреподобно, / егда посреди питающихся глава постящагося предложися, якоже снедь: / радости совокупися печаль, и смеху растворися горькое рыдание, / яко главу Крестителеву на блюде нося, пред всеми вниде, якоже рече, отроковица. / И клятвы ради рыдание нападе на вся возлежащия тогда с царем: / не бо обвесели онех, ниже Ирода самого. / Рече бо: оскорбеша печалию не истинною, / но притворною, привременною.

Песнь 7

Ирмос: В начале землю основавый / и Небеса словом утвердивый, / благословен еси во веки, Господи, Боже отец наших.

Закон Божий проповедуя, Иоанн / злочестиваго не убояся Ирода беззаконнующаго уцеломудрити: / огнь бо бе в нем греха его.

О, главы, ясно законополагающия и от земли Ироду провозглашающия: / не достоит тебе беззаконнующу багряницу носити, / яко мучительскую одежду.

Оружии скверными беззаконный Ирод вооружився, / с клятвою исполняше беззаконие, / гощения пиянство имея тамо, своинствующее тому.

Богородичен: Безплотен сый – непреложно воплотися; / Безлетен сый – во времени познася от Девы, / всех Зиждитель, несмесно пребыв, якоже бе, и быв, якоже не бе.

Катавасия: Безумное веление мучителя злочестиваго / люди поколеба, / дышущее прещение и злохуление богомерзкое; / обаче три отроки не устраши ярость зверская, / ни огнь снедаяй, / но противодышущу росоносному Духу, / со огнем суще, пояху: / Препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: На горе святей прославльшася / и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну явльшаго, / Господа пойте / и превозносите во вся веки.

Проповедавый Христово пришествие сущим во аде, / верою возвещая, болезни решаяй приходит Господь славы, / Егоже превозносим во вся веки.

В темнице тя затвори Ирод, Иоанне, втораго Илию, / и, железными узы связав, уби, / покаяния и Царствия вернаго священнопроповедника.

О, трапезы, крове исполненныя! / О, снедей, убийством растворенных! / О, пира, исполнена суетства! / О, безчеловечия и скверноубийства Ирода беззаконнаго!

Богородичен: Горе весь и доле весь, Слове, в недрех Отчих и Матере Твоея, / весь Бог и весь естеством Человек, / един Ипостасию и сугуб естеством еси, Милостиве.

Катавасия: Благословите, отроцы, / Троицы равночисленнии, / Содетеля Отца Бога, / пойте снизшедшее Слово, / и огнь в росу претворшее, / и превозносите всем жизнь подавающаго / Духа Всесвятаго во веки.

Песнь 9

Ирмос: Проявленное на горе законоположнику во огни и купине / рождество Приснодевы / в наше, верных, спасение / песньми немолчными величаем.

Паки Иезавель ликует на Илию, / паки египтяныня Иосифа ищет, / Пророка же и Крестителя Спасова – / ныне явльшаяся Иродиада сквернавая.

Во главу усечен быв, Иоанне, от Ирода, / сущим в аде душам послался еси / проповедати Грядущаго и тех спасти всех, / прежде скончавшихся верных от Адама.

Светильник Света и глас Слова сый, проповедник Агнца Божия, / пустынное овча, Иоанне, честный мучениче Господень, / моли спастися поющим тя.

Богородичен: Едина в женах по рождестве явилася еси Дева, / едина в женах Ты Богородительница показалася еси, / едина разрешила еси от болезни Еву / и первородную изсушила еси клятву.

Катавасия: Таин еси, Богородице, рай, / невозделанно возрастивший Христа, / Имже крестное живоносное на земли насадися Древо. / Тем, ныне возносиму, / покланяющеся Ему, Тя величаем.

26
Птн
2017